آموزش

درباره گاز R1234YF خنک کننده جدید کولر ماشین های هیبریدی بیشتر بدانید

مهمترین ابزار تعمیرگاه اتومبیل

گاز کولر R1234YF چیست؟

گاز R1234yf (همچنین به عنوان 1234 یا 1234yf نیز شناخته می شود) یک مبرد HFO مصنوعی جدید است که به عنوان جانشین R134a برای دستگاه های تهویه مطبوع خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به فرمولاسیون آن، گاز R1234yf به لایه اوزون آسیب نمی رساند یا حداقل کمترین تأثیر گرمایش جهانی را دارد. امروزه گاز کولر ماشین های هیبریدی و ماشین های جدید از این نوع گاز میباشد.

گاز کولر ماشین های هیبریدی

یک مکانیک برای کار روی ماشین هایی که گاز R1234yf دارند به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

در حالت کلی ابزارهای مکانیکی برای گاز R1234yf  باید «ضد اشتعال» باشند. این ابزار باعث میشوند که در حین کار از ایجاد جرقه پرهیز شود تا از بروز خطر جلوگیری کند.

تجهیزات مورد نیاز برای کار با کولرهای دارای گاز R1234yf :

  • مجموعه گیج های مدرج R1234yf به همراه کوپلینگ های اختصاصی R1234yf. از آنجایی که گاز R1234yf یک ماده A2L با اشتعال ملایم است، استانداردهای SAE برای شیلنگ ها و کوپلینگ ها ایجاد شده است.
  • شیلنگ‌های سرویس قرمز و آبی، اتصالات اورینگ 12 میلی‌متری با اتصالات نری با مهره شش ضلعی، (R134a اتصالات 1/2 اینچی مادگی دارد. R12 اتصالات 1/4 اینچ مادگی با یک مهره پیچ‌دار دارد).
  • R1234yf برای جلوگیری از استفاده از تجهیزات نادرست که برای این نوع مبرد مناسب نیستند، اتصالات منحصربه فرد خود را دارد.
  • شیلنگ سرویس زرد 1/2 اینچ LH (یک تبدیل برای وصل کردن پمپ وکیوم میباشد).
  • مجموعه گیج ها برای  اتصالات به خروجی های نری شلنگ طراحی شده است و برای اندازه گیری فشار R1234yf کالیبره شده است.
  • نشت یاب الکترونیکی گاز (مطابق با A2L).
  • پمپ وکیوم (مطابق با A2L).
  • تجهیزات بازیابی/شارژ مجدد (مطابق با A2L). بازیابی گاز کولر r1234yf و نگه داری آن اجباری نیست، اما بازیابی آن برای محیط زیست خوب است و با توجه به هزینه بالای این گاز، انجام این کار به شدت توصیه می شود. برخی از دستگاه ها می توانند مبرد بازیافت شده را برای استفاده مجدد تمیز کنند. برای این کار میتوانید از دستگاه شارژ گاز کولر استفاده کنید.
  • سیلندرهای اختصاصی گاز R1234yf بازیابی شده یا کپسول گاز جدید دارای رزوه سوپاپ در سمت چپ هستند و برای اتصال شیلنگ برای شارژ گاز مجموعه به گیج به تبدیل مناسبی نیاز دارند. از آنجایی که R1234yf یک گاز با اشتعال خفیف است، شیوه‌های نگهداری و حمل و نقل کپسول گاز با سیلندرهای R134a متفاوت است. الزامات مربوط به حمل و نگهداری کالاهای خطرناک را باید رعایت کنید.
  • یک دستگاه تست مبرد نیز برای اطمینان از کار با R1234yf خالص و عاری از آلاینده‌هایی مانند هوا یا سایر مبردها توصیه می‌شود تا اصل مرغوب بودن کیفیت گاز مطمئن شوید.

گاز R1234YF

آیا R1234yf با تجهیزات R134a موجود سازگار است؟

خیر. مدار مبرد سیستم R1234yf بکوپلینگ های متفاوتی با سیستم R134a دارد. برای این کار شما نیاز به کوپلینک ها و اتصالات گیج مربوط به گاز R1234yf دارید.

R1234-yf به عنوان یک مبرد A2L با اشتعال ملایم طبقه بندی می شود و نیاز به استفاده از تجهیزات طراحی شده برای استفاده با چنین گازی دارد. گاز مورد استفاده در هر اتومبیل در کاتالوگ و یا نزدیک به سیستم تهویه مطبوع ماشین ذکر شده است. شما برای بررسی و عیب یابی تخصصی ماشین های هیوندای میتوانید از دیاگ هیوندا استفاده کنید.

آیا می توانم یک سیستم R134a را به R1234yf تبدیل کنم؟

خیر. سیستم های گاز R134a برای کار با مبرد قابل اشتعال طراحی نشده اند.

سیستم‌های R134a نباید با R1234yf استفاده شوند، زیرا این سیستم‌ها نمی‌توانند به سطحی تبدیل شوند که الزامات استانداردهای بین‌المللی (SAE J639 و SAE J2842) را برای سیستم‌هایی که از R 1234 yf استفاده می‌کنند را برآورده کند.

استانداردها الزامات خاصی را برای طراحی سیستم تعیین می کنند. به عنوان مثال، اواپراتور R1234yf به طور قابل توجهی قوی تر از اواپراتوری است که معمولاً در سیستم R134a استفاده میشود.

جدا از جنبه های ایمنی، اگرچه این دو مبرد خواص ترمودینامیکی مشابهی دارند، اما یکسان نیستند. بنابراین، با تلاش برای تبدیل یک سیستم R134a به R1234yf آسیب کمپرسور یا محدودیت های عملکرد سیستم را ممکن است به وجود بیاورد. رد صورتی که بر روی کولر ماشین های سنگین ولوو کار میکنید میتوانید از دیاگ ولوو برای عیب یابی آن استفاده کنید.

مسائل ایمنی که هنگام کار با گاز کولر R1234YF باید از آنها آگاه بود:

گاز R1234yf به عنوان A2L قابل اشتعال ملایم طبقه بندی می شود. تکنسین ها باید اقدامات ایمنی مربوطه را برای حمل، نگهداری و جابجایی صحیح گازهای قابل اشتعال انجام دهند. این امر شامل، اطمینان از عدم وجود شعله (مثل سیگار کشیدن) در اطراف کار است. همچنین شایان ذکر است که در هنگام سوختن این گاز مواد بسیار سمی ایجاد می شود که برای سلامتی به شدت زیان بار است.

خفگی و سوختگی با سرمای زیاد نیز از خطرات کار با این گاز میباشد. هنگام کار با این مبرد باید از تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) استفاده شود. قبل از کار بر روی سیستم های حاوی مبردهای قابل اشتعال، آموزش های مناسب در زمینه مبردهای قابل اشتعال را باید دیده باشد.

قبل از انجام کار روی ماشین میتوانید با یک ایزی دیاگ ایرادات احتمالی ماشین را بررسی کنید تا در هنگام کار باعث جرقه زدن و آتش سوزی نشود.و یا میتوانید از دیاگ لانچ استفاده کنید که 3 سال هم آپدیت آنلاین رایگان دارد.

منبع: toolpan.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *