به وبسایت کاوش خودرو خوش آمدید.

وبلاگ

دستگاه دیاگ عیب یاب است یا برطرف کننده عیب خودرو؟

عیب یابی با دستگاه دیاگ خودرو یکی از مسایلی است که ممکن است ذهن شما را هم مشغول کرده باشد. در گذشته برای تشخیص یک ایراد در خودرو، تعمیرکار می‌بایست کاملاً موتور و در کل قسمت فنی خودرو را زیر و رو می‌کرد و یک به یک آن‌ها را می‌سنجید تا دست آخر متوجه می‌شد که آیا در خودرو ایرادی فنی وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد مربوط به کدام قسمت است.

اما مدتی است که  به واسطه‌ی دستگاه دیاگ و البته کامپیوتری که در خودروها قرار داده شد، موسوم به ECU، دیگر برای تشخیص ایراد خودرو یا به قول معروف عیب یابی خودرو ضرورتی برای زیر و رو کردن قسمت فنی خودرو نیست، چرا که کلیت عملکرد خودرو و البته ایرادهای به وجود آمده در هر قسمت خودرو در کامپیوتر آن ثبت و ضبط می‌شود و به واسطه‌ی دستگاه دیاگ می‌توان ایراد را پیدا کرده و سپس با یافتن آن نسبت به رفع ایراد اقدام نمود.

اگر میخواهید بدانید که چرا صافکاری pdr به لمس جادویی مشهور است این مطلب را مطالعه کنید.

همراه کاوش خودرو باشید تا با جواب این سوال که دستگاه دیاگ عیب یاب است یا برطرف کننده عیب خودرو آشنا شوید.

دستگاه دیاگ ولوو وکام 2 – volvo VOCOM II

تماس بگیرید
دیاگ ولوو وکام 2 (VOLVO VOCOM II) با ارتباط بیسیم قوی

مخصوص کلیه اتوبوس، کامیون و ماشین آلات راه سازی ولوو، کامینز، Fh500، تمام سری های رنو تراکس

دیاگ تویوتا و لکسوس Toyota Techstream vcx

13,000,000 تومان

دستگاه دیاگ تویوتا و لکسوس تک استریم AllScanner vcx

دستگاه دیاگ ولوو ایرانی Volvo Vcads Pro

5,200,000 تومان
دستگاه دیاگ ولوو ایرانی ویژه ی کامیون ها و اتوبوس ها و ماشین آلات راهسازی ولوو

دستگاه دیاگ عیب یاب است یا برطرف کننده عیب خودرو؟

به عیب یابی خودرو از طریق کامپیوتر و سیستم‌های دیاگ یا اصطلاحاً دستگاه‌های دیاگ، دیاگ خودرو گفته می‌شود. دستگاه دیاگ یک عیب یاب است نه برطرف کننده عیب خودرو، زیرا این دستگاه قسمتی که دارای ایراد است را در صفحه نمایش نشان می دهد و برطرف کننده آن عیب کار تعمیرکار است.

کلیت کار دستگاه دیاگ خودرو به طور ساده به این صورت است که هر مشکلی که در خودرو به وجود آید یک کد خطا یا ارور مربوط به آن مشکل در کامپیوتر خودرو درج می‌شود. حال دستگاه دیاگ با متصل شدن به خودرو می‌تواند ارورها یا کدهای خطایی که در کامپیوتر خودرو ثبت شده‌اند را بخواند و اطلاع دهد که دقیقاً در خودرو چه مشکلی به وجود آمده است. از این رو می‌توان گفت که دستگاه دیاگ در واقع یک کدخوان است. این دستگاه دارای دو نوع شرکتی و مولتی برند می باشد.

برای اینکه بدانید طرز کار دستگاه دیاگ خودرو چگونه است این مطلب را مطالعه کنید.

انواع دستگاه دیاگ خودرو 

دیاگ شرکتی

دسته اول دیاگ ها، دیاگ های شرکتی هستند. هر شرکت اتومبیل سازی، می تواند یک دیاگ خاص برای خود طراحی کند که طبق استاندارد های جهانی کار کند، ولی از آنجایی که دستگاه دیاگ شرکتی، توسط خود شرکت ساخته شده است، طبیعتا بالاترین سازگاری با ماشین را خواهد داشت و نسبت به بقیه دیاگ ها خیلی برای ماشین بهتر است. به عنوان مثال برای دیاگ های شرکتی، دیاگ GDS دیاگ مخصوص و شرکتی هیوندای و کیا می باشد.

این دستگاه بالاترین سازگاری با ماشین های هیوندای و کیا را دارد و بهترین دقت در تشخیص مشکلات این دو مدل ماشین، به این دیاگ اختصاص دارد.

برای مشاهده 5 قسمت قابل تعمیر خودرو با pdr این مطلب را مشاهده کنید.

دیاگ مولتی برند

دسته دوم از دیاگ ها، دیاگ های مولتی برند هستند که بیشتر از دیاگ خودرو شرکتی برای افراد و مخصوصا تعمیر کار ها و مکانیک ها کاربرد دارند. این نوع از دستگاه ها توسط شرکت های خاصی و بر طبق استاندارد های جهانی تولید می شوند. این نوع از دیاگ ها با تمامی ماشین ها سازگاری مناسب را دارند و شما می توانید از آنها برای عیب یابی تمام ماشین ها استفاده کنید.

یکی از بهترین مدل های دیاگ های مولتی برند، دیاگ G-Scan است. این دیاگ سازگاری بالایی با بسیاری از ماشین ها دارد و عیب یابی را تقریبا بی نقص انجام می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قسمت های غیر قابل تعمیر با صافکاری PDR این مطلب را مطالعه کنید.

عیب یابی با دستگاه دیاگ

قسمت‌های مختلف دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ با وصل شدن به کامپیوتر خودرو قادر به بررسی وضعیت خودرو و بدست آوردن اطلاعات آن است. هر دستگاه دیاگ از قسمت‌های ذیل تشکیل شده است:

کامپیوتر

کامپیوتر دستگاه دیاگ وظیفه پردازش اطلاعات دریافت شده از ECU خودرو را داشته و با استفاده از آن اطلاعات و بهینه سازی آن‌ها دانشی را در رابطه با وضعیت کارکرد قطعات و نحوه عملکرد خودرو نشان می‌دهد. اصلی‌ترین بخش یک دستگاه دیاگ همان کامپیوتر است که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عیب یابی خودرو با دستگاه دیاگ با ما در تماس باشید.

سخت افزار یا اینترفیس

منظور از سخت افزار یا اینترفیس همان مترجم میانی بین ECU و کامپیوتر معمولی دستگاه دیاگ است. با استفاده از اینترفیس و کابل‌های رابط ما قادر خواهیم بود خودرو را عیب یابی کرده و مشکلات احتمالی عملکردی آن را شناسایی کنیم.

برای دانستن کاربرد دیاگ اتومبیل این مطلب را مطالعه کنید.

کابل‌های رابط و کانکتورها

وظیفه اتصال دستگاه دیاگ به کامپیوتر خودرو را بر عهده داشته و می‌تواند اطلاعات را بین ECU و دستگاه دیاگ منتقل کنند. این کابل‌ها و کانکتورها از یک طرف به دستگاه دیاگ و از طرف دیگر مستقیما به کامپیوتر خودرو متصل می‌شوند.

نرم افزار دیاگ خودرو

این قسمت برای هر مدل خودرو متفاوت است. هر خودرو از یک سری دستورالعمل‌های کارکردی متفاوت استفاده می‌کند. به همین علت نمی‌توان هر خودرویی با هر نرم افزاری دیاگ زد. برای هر خودرو باید از نرم افزار خاص خود آن خودرو استفاده کنیم تا دستگاه بتواند نحوه کارکرد فعلی خودرو را با استانداردهای نوع خودرویی که انتخاب شده است تطبیق دهد و آنگاه اقدام به عیب‌یابی کند.

اگر دوست دارید در مورد افت قیمت ماشین با صافکاری pdr   بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

نحوه کار با دستگاه دیاگ

هنگام استفاده از دستگاه دیاگ می بایست نوع خودرو خود را انتخاب کنید بعد از اینکه نوع خودرو را انتخاب کردید می بایست نوع ecu را انتخاب کنید.

Identification : این مورد یکی از گزینه های ecu  می باشد که در صورت انتخاب کردن آن مشخصات شرکت سازنده، شماره فنی و ورژن نرم افزار را به شما نمایش می دهد.بهترین استفاده از این گزینه برای ورژن نرم افزار است که می توانید برای بالاتر بردن ورژن نرم افزار ecu آن را دانلود کنید.

Reading:

در صورت بروز مشکل در سیستم انژکتور می توان این گزینه را خواند. با وارد شدن به این بخش قطعه معیوب مشخص می شود. در این بخش خطاها به سه بخش موقت، دائم و ریموت تقسیم بندی می شوند.

Clearing of fault codes) پاک کردن کد های خطا:

جهت پاک کردن کد های خطاها می توانید از این منو وارد شوید parameter measurements. در این قسمت می توانید اطلاعاتی در مورد پاشیدن سوخت و جرقه زدن و اطلاعات بعضي از سنسور ها را در این قسمت تحلیل کرد.

Actuators test: در این بخش می توانید عملکرد یکسری از عوامل را بررسی کنید و در صورت فعال شدن آن عوامل سیم کشی آنها تا بخش ecu و بخش فرمان دهنده ecu سالم است.

برای اینکه بدانید تفاوت صافکاری PDR با صافکاری سنتی در چیست این مطلب را مطالعه کنید.

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خرید اقساطی با چک و تخفیف